زلال حکمت

زلال حکمت
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان زلال حکمت و آدرس zolalehekmat.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





چت باکس


عیدالزهرا(س): خرافه یا حقیقت؟

اشاره:

حلول ماه ربیع الاول یاد آور مناسبت های مختلف از جمله عید الزهرا(سی) است که متاسفانه این موضوع محل تضارب آراء گوناگون شده و بسیار مورد افراط ها و تفریط های فکری قرار گرفته است. این نوشتار به اجمال این موضوع را تبیین می کند.

***

حقیقت مطلب آن است که روز نهم ربیع الاول که مصادف است با سالروز آغاز امامت و ولایت قلب عالم امکان؛محور دایره وجود،مهر سپهر سروری حضرت حجة بن الحسن العسکری-روحی و ارواح العالمین له الفداء- از بزرگترین اعیاد شیعه و به تعبیر شایسته بزرگان (غدیر دوم) و به حق (عید الزهرا)ست و شیعه از باب تعظیم شعائر الهی این عید بزرگ را به جشن و شادمانی می نشیند.

اما ارتباط عیدالزهرا(س) با سالمرگ خلیفه دوم،جای بحث و تأمل دارد.

تنها منبع تاریخی که مرگ خلیفه دوم را روز نهم ربیع الاول می داند و بقیه اقوال را رد می کند؛ قول مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار جلد 31 صفحه 132 است که مرگ دومی را نهم ربیع می داند.

مورخان بزرگ عامه از جمله طبری در تاریخش ؛بلاذری،یعقوبی و مسعودی و نیز دانشمند بزرگ شیعه شیخ مفید بر این باورند که عمر در روز 26 ذی حجه ترور شد و در روز 29 ذی حجه مرد.

با توجه به سوابق و شخصیت خلیفه دوم؛از جمله نقش اساسی و غیر قابل انکار وی در ماجرای سقیفه و غصب خلافت و فدک و نیز احراق بیت حضرت زهرا(س) و اذیت هایی که منجر به شهادت حضرت زهرا(س) شد،طبیعی است که مرگ وی باعث شادی پیروان مکتب اهل بیت(ع) بشود و شیعه چنین روزی را عید بداند.

حقیقت این است که شیعه در حقیقت در روز نهم ربیع الاول؛ آغاز ولایت و امامت حضرت ولی عصر(عج) را به عنوان عیدالزهرا(س) به جشن و سرور می نشیند و شایسته است که در صورتی که بیم شعله ور شدن آتش اختلاف بین شیعه و سنی نباشد در این محافل؛دشمنان اهل بیت(ع) نیز لعن شوند.

برخی گفته اند که چون عمر در آستانه ماه محرم مرده است و محرم ماه عزای شیعیان است؛شیعه شادی خود را در مرگ این دشمن اهل بیت(ع)؛در روز نهم ربیع الاول اظهار می کند.

توجه به این نکته ضروری است که اولا (لعن)کردن به معنای(طلب دوری از رحمت خدا)ست نه توهین کردن و فحش دادن.(ر.ک: مقاله "بررسی مبانی قرآنی لعن بر دشمنان اهل بیت" دی ماه 91-همین وبلاگ). ثانیا این مجالس باید به گونه ای برگزار شود که بیم شعله ور شدن آتش اختلاف میان فرق مسلمان نباشد.

بدیهی است که روایاتی که تحت عنوان(رفع القلم) مستمسک عده ای از شیعیان جاهل قرار گرفته است و در مجالس (عمرکشون) به پشتوانه آن روایات خود را شبیه زن می کنند یا می رقصند و فحش و دشنام می دهند؛جعلی هستند و نظر تمام مراجع این است که از تشکیل چنین جلساتی باید اجتناب شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ شنبه 14 دی 1392 ] [ 5:58 ] [ محمدحسین تقوایی ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آرشيو مطالب
ارديبهشت 1393
فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392 آبان 1392 مهر 1392 شهريور 1392 مرداد 1392 تير 1392 خرداد 1392 ارديبهشت 1392 فروردين 1392 اسفند 1391 بهمن 1391 دی 1391 آذر 1391 فروردين 92
امکانات وب